נוהל התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים – המדריך המלא​

קצב חדירת הרכב החשמלי בישראל דומה מאוד לאירופה. לראיה, בשנת 2022 שיעור רכישת הרכבים החשמליים מתוך כלל הרכבים המיובאים בישראל עמד על 19.7%, בדומה לממוצע באירופה וגבוה משמעותית מהיעדים שנקבעו לאותה השנה בישראל. מדובר על רכב חשמלי חדש אחד על כל 5 רכבים חדשים. צמיחה מתמדת זו בעליה לכביש של רכבים חשמליים מחייבת הערכות תשתיתית, בין היתר, תשתית עמדות טעינה בביתם משותפים להם אין תשתית מתאימה. רבים שואלים אותנו ב-Inter EV לגבי נוהל התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים. מה מותר? מה אסור? 

החוק להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

הצעת חוק הצעת חוק המקרקעין (תיקון מס' 35) (התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף ודייני מקרקעין), התשפ"ב-2022 הונחה על שולחנה של הכנסת בשנה שעברה. תכליתה של הצעת החוק היא הסדרת הנושא של התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבית משותף. עד לאישור החוק באופן רשמי, אנו נציג לכם נוהל התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים. ואיך עושים את זה בצורה הנכונה ביותר?

מהו נוהל התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים?

כאשר דייר מעוניין להתקין עמדת טעינה בבית משותף, על פי החקיקה הקיימת, הוא מחזיר בזכות לעשות "שימוש סביר" ברכוש המשותף, כל זמן שהוא לא מונע שימוש דומה מבעלי דירות אחרים. כשמדובר בשימוש שאיננו "רגיל וסביר" תידרש לכך הסכמה של כל בעלי הדירות בבית המשותף. לצד זאת, יש בחוק מקרים בהם ניתן יהיה להסתפק ברוב מסוים מקרב בעלי הדירות (ולא הסכמה של 100%) לביצוע שינויים ברכוש משותף כשמדובר במטרות המשרתות אינטרסים ציבוריים וחברתיים אחרים. בבסיס הצעת החוק ישנה תפיסה, לפיה יש להקל ולאפשר את השימוש ברכבים חשמליים. אחת הדרכים לכך היא ביצירת מנגנון שמקל על התקנת עמדות טעינה בבתים משותפים, ומייתר את הצורך בקבלת הסכמה של כלל בעלי הדירות.

במידה ויש לכם חניה אשר רשומה על שמכם בטאבו, חניה זאת אינה נחשבת לרכוש משותף, לפיכך הינכם רשאים להתקין בחניה הפרטית עמדת טעינה לרכב חשמלי. ההתקנה יכולה להתבצע גם מבלי לקבל אישור מוועד הבית ככל שאתם לא משתמשים בקירות או בעמודים המוגדרים רכוש משותף. ככל שהחניה שלכם לא רשומה בטאבו, אתם מחויבים לקבל אישור של וועד הבית על מנת להתקין עמדת טעינה לרכב החשמלי שלכם. היה לא קיבלתם אישור רשמי מוועד הבית, אתם עלולים להידרש בפירוק עמדת הטעינה שהותקנה ללא אישור. בכל מקרה, מהניסיון שלנו, מומלץ לבקש מוועד הבית אישור להתקנה של עמדת טעינה, כך שכל הדיירים ידעו על כך מראש.

התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף - איך עושים את זה נכון?

איך עושים את זה נכון? הרי אנחנו לא רוצים להתווכח עם הוועד או עם השכנים שלנו. לכן ריכזנו עבורכם 5 נושאים משמעותיים אשר עליכם לבדוק ולטפל לפני התקשרות עם ספק עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף:

  1. עדכנו, התייעצו עם השכנים וועד הבית שלכם
  2. בדקו אם יש לכם זכויות על החניה שלכם בבניין
  3. אתרו מקור אספקת חשמל לעמדת הטעינה
  4. בצעו סקר שוק לעמדת הטעינה המתאימה לכם ביותר
  5. הזמינו ביטוח לעמדת טעינה לרכב חשמלי

נוהל התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים - מה חשוב לדעת?

אז אחרי שעדכנו את וועד הבית שאנחנו מתכננים להקים עמדת טעינה לרכב חשמלי בחניה הפרטית שלנו, עוברים לשלב התכנון והביצוע של עמדות הטעינה. לכן אנחנו נפעל לפי ההנחיות הבאות המומלצות:

  1. ההתקנה צריכה להיות מבוצעת על ידי מי שמוסמך לכך, בהתאם לדרישות הבטיחות וכן עוברת תהליך של בדיקת מהנדס בודק
  2. בקשו את תעודת המהנדס ואת אישור החיבור הרשמי של עמדת הטעינה בבית המשותף
  3. יש לתכנן את עמדת הטעינה בצורה כזאת שהיא לא מפריעה לדיירים האחרים בבניין המשותף
  4. יש לוודא כי ההתקנה של עמדות הטעינה מבוצעת על ידי מי שהסמך לכך, וכן על ידי חשמלאי מוסמך

מומלץ התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי שתעשה בהתאם להנחיות הבאות

  1. עדכנו את וועד הבית בכל הנוגע להקמת העמדה כשבועיים לפני מועד ההתקנה
  2. תכננו את העמדה באופן כזה שלא יפגע בחזות המבנה
  3. וודאו שהתקנה מתבצעת על ידי חשמלאי מוסמך ובהתאם לכל דרישות והוראות הבטיחות
  4. וודאו שהעמדה אינה פוגעת בדיירים האחרים במבנה בכל הנוגע לאופן השימוש שלהם ברכוש המשותף
  5. וודאו כי מקור החשמל של עמדת הטעינה נגיש ולא נדרשת הגדלת חיבור חשמל בנכס

האם אפשר לחבר עמדת טעינה פרטית ללוח חשמל ציבורי?

אם תרצה להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי בחניה פרטית אך עמדת הטעינה תהיה מחוברת ללוח חשמל ציבורי הינך נדרש לקבל הסכמה מוועד הבית. בשונה מהאפשרות לחבר עמדת טעינה למונה הביתי שלך, החיבור ללוח החשמל הציבורי של הבניין דורש הסכמה של רוב בעלי הדירות בבניין היות ויש שימוש בחשמל המוגדל "חשמל ציבורי". בנוסף, בהתקנה כזו חובה עליך כבעל הדירה להתקין מונה ייעודי שהתשלום עבור צריכת החשמל דרכו יהא נפרד מהתשלום עבור החשמל הציבורי. 

בעל דירה בבניין רוצה להתקין עמדת טעינה, אך יש בעלי דירות שמתנגדים כיוון שזה כרוך בהוצאות. מה הדין?

בעלי דירות מגלים כי התקנת עמדת טעינה חשמלית אינה מסתיימת בעמדה עצמה, אלא מחייבת בנוסף שדרוג של תשתיות החשמל בבניין. על פי הדין, נדרש רוב של שני שלישים מבעלי הדירות כדי לאשר התקנת עמדת טעינה אם היא תחייב גם התקנת תשתית בחנייה המשותפת הכרוכה בהוצאות ציבוריות כגון לוחות חשמל נוספים ואף הגדלת חיבור החשמל לבניין. רוב כזה נדרש גם לקביעת הסדרי שימוש ומימון הוצאות ההתקנה. לכן, אנו ממליצים כי לפני הזמנת עמדת הטעינה והזמנת שירות התקנה, בדקו מהי עמדתו של ועד הבית, והאם ניתנה הסכמה למי מדיירי הבית האחרים.

אין לי אפשרות להתחבר לארון החשמל הפרטי שלי - מה עושים?

יש לא מעט מקרים בהם לא ניתן להתחבר לארון החשמל הפרטי של בעל הרכב החשמלי. זה נובע ממספר סיבות כאשר השכיחה בהן היא המרחק בין לוח החשמל הפרטי לחניה הפרטית. לפיכך במקרים אלו, על מנת להתקין את עמדת הטעינה, נדרש להתחבר לארון החשמל המשותף לכלל דיירי הבניין ולקבל את אישור השכנים שלכם לכך. אנו ממליצים לדבר עם הוועד או עם חברת הניהול. הדבר הנכון ביותר הוא למצוא שכנים בעלי רכבים חשמליים עם אותו האתגר ולפתור את הבעיה יחד. בכל מקרה נדרש להגיש בקשה רשמית לוועד הבית אשר מחויב לקבוע את התנאים לחיבור עמדת הטעינה.

וועד הבית או נציגות הדיירים הוסמכו לקבוע את התנאים הנדרשים על מנת לאשר את הבקשה

  1. התנאים צריכים להיות מוגשים לדייר בתוך 15 ימים ממועד הודעת מבקש ההתקנה
  2. על התנאים להיות סבירים ולא למנוע התקנה במועד ובעלות סבירים
  3. הנציגות הוסמכה לקבוע אף את אופן מניית החשמל הנצרך והתשלום, וכן תנאים שעניינם חזות הבניין, נוחות הדיירים  ונושא הבטיחות
  4. עמדת הנציגות תופץ לכלל הדיירים
  5. הנציגות איננה מחויבת לקבוע את הכללים להתקנה והיא הוסמכה לפנות תחת זאת למפקח על בתים משותפים, שיקבע הוא את התנאים הדרושים או מנגד לבקש, כי יינתן צו המונע את ההתקנה
  6. גם בעל דירה המבקש להתקין עמדת טעינה או כל בעל דירה בבניין יכולים לפנות למפקח, תוך 30 ימים מקבלת עמדת הנציגות בקשר לתנאים הנדרשים להתקנה, על מנת שזה יקבע בעצמו תנאים שונים להתקנה או כדי שימנע את ההתקנה
  7. בתום 45 ימים מיום מסירת הודעתו, רשאי בעל הדירה להתקין את המתקן על פי התנאים שנקבעו ע"י הנציגות, וזאת ככל שלא נערכה פנייה למפקח כאמור לעיל
  8. במקרה בו לא קבעה הנציגות את הכללים להתקנה ואף לא פנתה למפקח על מנת שזה יקבע תנאים אלו, רשאי מבקש ההתקנה וכל בעל דירה לפנות למפקח תוך 45 ימים מיום הודעת מבקש ההתקנה, על מנת שזה יקבע את הכללים
  9. חלפו 45 ימים ולא הוגשה למפקח כל בקשה כאמור, רשאי  המבקש  להתקין את התשתית ובתנאי ובאופן שההתקנה לא תגרום לפגיעה שאינה סבירה בדירות אחרות וברכוש המשותף, וכן לא תפגע בחזות הבית.
 

פתרונות הטעינה של InterEV

פתרונות טעינת הרכב החשמלי של Inter-EV נמצאים בשימוש בבתים רבים ברחבי ישראל ובאירופה, בחניונים, בבתי מלון, וחניונים רבים. צוות Inter-EV מיומן בהתקנות עמדות טעינה חכמות לרכב חשמלי, ובפריסת רשת טעינה בבניינים ובחניונים בהתאמה אישית לדרישות שלכם. צרו קשר או השאירו פרטים וצוות Inter-EV ישמח לייעץ לכם.

כתבת בלוג זאת נכתבה ונערכה על ידי צוות המומחים של InterEV. הצוות שלנו בעל ניסיון מצטבר של מספר שנים בפתרונות טעינה לבית פרטי, פתרונות טעינה לבית משותף, עמדות טעינה לעסקים מסחריים, עמדות טעינה לאוטובוסים, וחניוני טעינה לרשויות מקומיות. לחברת Inter-EV טכנולוגיה מובילה בעולם לניהול טעינה ברכב חשמלי. תאריך עדכון אחרון: 31.5.2023

השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם